Co to jest Assessment Center? Assessment Center, czyli Centrum Oceny jest najbardziej zaawansowanym narzędziem wykorzystywanym w procesie doboru kandydatów. Assessment Center składa się z wielu różnorodnych zadań (ćwiczenia, testy, wywiady z oceniającymi, symulacje, zadania grupowe) mających na celu zebranie wszechstronnej i obiektywnej informacji o cechach ubiegającego się o pracę. Rezultaty pracy kandydatów są oceniane przez specjalnie przeszkolonych selektorów według z góry zdefiniowanych kryteriów. Assessment Center jest projektowane specjalnie pod kątem konkretnej rekrutacji, dlatego też nie da się przewidzieć jakie zadania dokładnie czekają kandydata.
Jak dobrze wypaść na Assessment Center? Assessment Center to końcowy etap rekrutacji, do którego zakwalifikowanych zostaje 6 – 8 kandydatów. Jeśli dostajesz na nie zaproszenie, to znaczy, że należysz do najlepszych. Na tym etapie nie sprawdza się już wiedzy i doświadczenia kandydata, ale koncentruje się na znalezieniu pracownika, który będzie dysponował umiejętnościami i cechami osobowości kluczowymi dla danego stanowiska. Aby ocena kompetencji była obiektywna i bezstronna uczestnicy są niezależnie oceniani przez kilku asesorów jednocześnie (dopiero po zakończeniu sesji, w drodze negocjacji, ustalają oni wspólne stanowisko).
Co zrobić, by zaprezentować się jak najlepiej na AC? 1) Zapoznaj się z najczęściej powtarzającymi się typami zadań. Ich opis znajduje się poniżej. 2) Bądź sobą. Biorąc pod uwagę rodzaj stanowiska, o które się ubiegasz, można domyślić się oczekiwań selektorów. Lepiej jednak nie modyfikować pod ich kątem swoich zachowań. Asesorzy z pewnością to zauważą, zwłaszcza, że każda kompetencja jest badana przynajmniej 2 narzędziami. Nawet jeśli ktoś będzie próbował udawać jakieś zachowania, w końcu najprawdopodobniej straci czujność i ujawni, nawet nieświadomie, swoje prawdziwe cechy i sposoby zachowania. A to jest zwykle podstawa do zdyskwalifikowania kandydata. 3) Pamiętaj, że na zadania Assessment Center nie ma obiektywnie poprawnych odpowiedzi. Wszystko zależy od oczekiwań pracodawcy. To co jest zaletą u menedżera może okazać się wadą u specjalisty i na odwrót. Nie warto więc na siłę aplikować na jakieś stanowisko jeżeli nie mamy do niego predyspozycji. 4) Nie przejmuj się porażką. Dzięki udziałowi w AC bardzo dużo się uczysz. Psychologowie są zgodni, że osoby, które odbyły chociaż jedną sesję, na kolejnych radzą już sobie znacznie lepiej.
Typy zadań występujących na Assessment Center. Celem AC jest ocena cech osobowości, predyspozycji, które są kluczowe na danym stanowisku. Treść zadania często w żaden sposób nie odnosi się do późniejszych obowiązków. Ma to na celu danie równych szans osobom, które nie wiedzą zbyt dużo o specyfice branży. Najczęściej spotykane typy zadań to: · Koszyk dokumentów – oceniany otrzymuje kilkanaście dokumentów. Jego zadaniem jest określenie na ich podstawie kolejności realizowanych działań. Badane są tu zdolności analityczne – ustalanie priorytetów, wyciąganie wniosków i podejmowanie szybkich decyzji. · Zadania zespołowe – ich treść jest bardzo różnorodna (opracowanie biznesplanu, wybudowanie wieży z dostarczonych elementów, zaprojektowanie wesołego miasteczka). Celem tego zadania jest wybranie osoby, która będzie najlepiej pasowała do kultury firmy. Badane są: umiejętności przywódcze, inicjatywa i zaangażowanie, kreatywność, umiejętność perswazji. · Dyskusja grupowa – grupa otrzymuje do rozwiązania złożony problem. Czasami prowadzący narzuca różnym osobom sprzeczne cele. Badane tutaj są umiejętności interpersonalne kandydatów, ich sposób komunikacji, techniki używane do dojścia do porozumienia, skuteczność przekonywania. · Prezentacja – kandydat ma za zadanie przygotowanie prezentacji na określony temat (lub też zaprezentowanie w jaki sposób rozwiązał wskazany problem). Oceniana jest tutaj zarówno treść prezentacji (analiza i selekcja informacji, logiczny układ), jak i forma (jasność przekazu, opanowanie stresu). Ważne jest, aby zmieścić się w wyznaczonym czasie. · Próbki pracy – jest to zadanie odnoszące się do przyszłej pracy. Kandydat wciela się w rolę pracownika i wykonuje należące do niego obowiązki. Badane są tu różne cechy, ale najczęściej są to zdolności negocjacyjne, interpersonalne, asertywność, empatia. · Case studies – dostajesz informacje dotyczące problemu (który rzeczywiście wystąpił w firmie, lub jest hipotetyczny). Twoim zadaniem jest go rozwiązać. Twój pomysł na wyjście z sytuacji nie musi być identyczny z rozwiązaniem, które opracowali specjaliści, ale musi być logiczny i sensowny. Oceniane są tu umiejętności analityczne, kreatywność, a także wiedza merytoryczna i orientacja biznesowa. · Rozmowa indywidualna – końcowy etap AC w którym każdy z kandydatów odbywa rozmowę z asesorami. Dzięki temu asesorzy mogą uzupełnić swoje informacje na temat kandydata i wyjaśnić ewentualne wątpliwości.