Jest wiele sposobów na zwiększanie swojej pozycji zawodowej. Wiele z nich jest jednak związanych ze specyfiką przedsiębiorstwa, albo branży. Te uniwersalne, mające zastosowanie w większości przypadków to między innymi: 1) Zaplanuj swoją karierę zawodową. Wyznacz sobie cele, do których chcesz dojść oraz to, jak chcesz je osiągnąć. Zbuduj własną ścieżkę kariery, określ, jakie będą kolejne zajmowane przez ciebie stanowiska i jakie wymagania musisz spełnić, żeby je osiągnąć. 2) Zdobywaj wiedzę i doświadczenie, rozwijaj umiejętności potrzebne ci do awansu na kolejne stanowisko. 3) Bądź elastyczny, kreatywny i pomysłowy. Zawsze się zastanawiaj, czy praca, którą wykonujesz nie może być wykonana łatwiej i szybciej, nie zadowalaj się wskazówkami swoich przełożonych, co do wykonania jakiejś czynności. Szukaj własnych sposobów osiągnięcia wyniku. 4) Stwórz sobie szansę bycia dostrzeżonym. Skuteczna autopromocja jest bardzo ważna – upewnij się, że twoi przełożeni wiedzą o twoich sukcesach, nie pozwól, by ktoś inny przywłaszczał sobie twoje zasługi. 5) Staraj się podejmować takie zadania, których efekty można zmierzyć, angażować się w takie projekty, które pozostawią po sobie „twardy zapis”. Postaraj się, żeby w twoim dziale zostały wdrożone mierniki wydajności. Dzięki temu, będziesz mógł się pochwalić konkretnymi osiągnięciami, co przyda ci się zarówno w negocjowaniu podwyżki, jak i przy zdobywaniu nowej pracy. 6) Inwestuj w siebie – zrób drugi fakultet, zapisz się na studia podyplomowe, weź udział w specjalistycznym kursie (szczególnie liczą się te zagraniczne). 7) Nie protestuj, jeśli w kryzysowych sytuacjach jesteś proszony o zostanie po godzinach. Zgłaszaj się na ochotnika do pomocy – pozwoli ci to na zdobycie doświadczenia i pokazanie, że dbasz o dobro firmy. 8) Naucz się delegowania swoich zadań. Osoby, które nie potrafią zlecić swojej pracy innym, ponieważ uważają, że same zrobią wszystko najlepiej, nie nadają się do awansu na wyższe stanowiska. 9) Zadbaj o równowagę w swoim życiu – staraj się zrównoważyć życie zawodowe i osobiste, osoby nieradzące sobie z bieżącymi problemami nie są w stanie podejmować poważnych wyzwań zawodowych. 10) Zadbaj o to, jak się prezentujesz. Nie zdradzaj swojej niepewności, złości i irytacji, naucz się panować nad negatywnymi emocjami. Pamiętaj, że w relacjach z innymi ludźmi liczy się uśmiech. 11) Bądź gotowy do zmian i podejmowania nowych wyzwań. Nie tkwij na siłę ciągle w tej samej firmie, jeśli nie daje ci ona możliwości rozwoju i nadziei na awans. 12) Nie idź zbyt szybko do przodu. Nie staraj się o awans, jeśli nie jesteś w pełni kompetentny na swoim aktualnym stanowisku, tylko wtedy twoja kariera będzie trwała.