Rodzaje rekrutacji Są dwa podstawowe rodzaje rekrutacji: szeroka i segmentowa. Rekrutacja szeroka polega na skierowaniu oferty do jak najszerszego grona potencjalnych kandydatów. W tym celu oferty zamieszczane są w Internecie (portale pracy, strona firmy, serwisy agencji pośrednictwa personalnego) i ogólnopolskich gazetach (Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita). W rekrutacji segmentowej chodzi o dotarcie do precyzyjnego segmentu rynku pracy. Ofertę kieruje się tylko do kandydatów spełniających określone wymagania. Służy to minimalizacji czasu poświęconego na selekcję aplikacji. W tym celu zamieszcza się oferty w miesięcznikach branżowych, lub. treść ogłoszenia jest podawana w języku obcym, wymaganym do pracy na danym stanowisku. Źródła rekrutacji Firma chcąc zatrudnić nowego pracownika może korzystać z dwóch źródeł rekrutacji: wewnętrznej i zewnętrznej. Pracodawca korzystający z rekrutacji wewnętrznej wybiera spośród już zatrudnionych pracowników. Może przenieść jednego z nich, awansować go, lub przekwalifikować. Rekrutacja wewnętrzna jest korzystna dla zatrudnionych już pracowników, gdyż daje im szansę na zdobycie lepszego stanowiska, bez konkurowania z ludźmi z zewnątrz. Przy rekrutacji zewnętrznej pracodawca zwraca się do osób spoza jego firmy. Najczęściej dzieje się tak, gdy firma się rozwija i są tworzone nowe stanowiska, lub gdy w przedsiębiorstwie powstaje wakat i nikt z pracowników nie ma wystarczających kompetencji, by go zapełnić. Rekrutacja wewnętrzna Zalety: · Niższe koszty · Krótszy czas · Skrócenie (lub wyeliminowanie) czasu adaptacji pracownika · Motywacja pracowników i zwiększanie ich lojalności poprzez stworzenie im szans awansu pionowego i poziomego · Kształcenie i rozwój pracowników Wady: · Jest źródłem konfliktów personalnych · Problemy z autorytetem u osoby awansowanej · Efekt domina – osoba awansująca zostawia po sobie puste stanowisko · Zamykanie się na dopływ świeżej krwi, co może spowodować stagnację Rekrutacja zewnętrzna Zalety: · Pozyskanie nowych kompetencji · Zwiększenie innowacyjności firmy · Większy wybór kandydatów · Mniejsze ryzyko wystąpienia braku autorytetu u podwładnych · Można pozyskać kandydatów o szerokich kompetencjach, których wyszkolenie wymagałoby wysokich nakładów Wady: · Wyższe koszty · Długotrwała selekcja · Dłuższa adaptacja, wyższe koszty szkoleń adaptacyjnych · Demotywacja pracowników · W ramach doboru wewnętrznego kandydaci mogą być pozyskiwani przez: · Ogłoszenia na tablicy ogłoszeń, w Intranecie, podczas zebrań pracowniczych · Korzystanie z rezerwy kadrowej · Korzystanie z listy sukcesorów (tablicy następstw) · Rekomendacje wewnętrzne · Zgłoszenia samoistne W ramach doboru zewnętrznego kandydaci są pozyskiwani przez: · Ogłoszenia w gazetach i czasopismach fachowych · Referencje pracowników · Internet – portale o rynku pracy, firmowe strony internetowe, bazy danych o kandydatach, fora specjalistyczne · Zgłoszenia samoistne – aplikanci z ulicy · Rekrutację w szkołach wyższych – Centrum Karier, Targi Pracy, staże i praktyki · Dni otwarte w firmach · Stowarzyszenia i zrzeszenia profesjonalistów · Agencje pośrednictwa pracy