Podczas rekrutacji nowych pracowników Internet standardowo wykorzystywany jest przy zamieszczaniu ofert pracy, udostępnianiu kandydatom formularzy aplikacyjnych, pobieraniu wysłanych przez nich CV. Niestandardowo - do selekcji podań przez wpisywanie nazwisk w wyszukiwarce. To bardzo dobry sposób na poznanie bliżej kandydata i na szybkie odrzucenie podania aplikanta, który nie spełnia podstawowych wymogów pracodawcy. Żeby pozytywnie przejść przez tę próbę, trzeba przede wszystkim zdać sobie sprawę z tego, że to, co znajduje się w Sieci, jest dostępne dla każdego, nie tylko dla osób z myślą o których zostało to zamieszczone. Poniżej znajdują się porady odnośnie świadomego kreowania wizerunku w Sieci. Przede wszystkim należy zacząć od sprawdzenia co na Twój temat znajduje się w Internecie. Najprościej jest to zrobić przez wpisanie własnego imienia i nazwiska w wyszukiwarce. Jeśli wyświetlają się informacje przedstawiające Cię w złym świetle, należy (o ile to możliwe) je usunąć. Jeśli wyników dotyczących Cię jest mało (lub nie ma ich wcale), to znaczy, że należy zwiększyć swoją aktywność w Sieci. Przede wszystkim pamiętaj, że w Internecie nie można oddzielić życia prywatnego i zawodowego. Twoje zdjęcia na portalach społecznościowych będą oglądać nie tylko twoi znajomi, ale również twoi obecni i przyszli pracodawcy. Dlatego staraj się selekcjonować to, co znajduje się na twoich kontach i kontach twoich znajomych. Nie należy jednak zupełnie rezygnować z posiadania swoich profili w Internecie. Za granicą coraz częściej pracodawcy przeprowadzają poszukiwania kandydatów do pracy właśnie na portalach społecznościowych. W Polsce tę metodę stosują już międzynarodowe korporacje. Poza tym portale społecznościowe ułatwiają zawieranie nowych znajomości, które mogą zaprocentować w Twojej zawodowej przyszłości. Selekcja i usuwanie negatywnych informacji to podstawa. Kolejnym krokiem powinno być kreowanie własnego, pozytywnego wizerunku pracownika. Jest na to wiele sposobów. Czasami wymaga to niewielkich nakładów pracy. Jeśli mamy na koncie wiele sukcesów zawodowych, publikacji w czasopismach lub wydanych książek – wtedy wystarczy zamieścić o tym informacje na profilu w portalach społeczności specjalistów lub na założonym przez siebie blogu. Jeśli nie jesteśmy wybitnymi specjalistami z żadnej dziedziny, czeka nas trochę więcej pracy. Najprościej zacząć od odwiedzania i komentowania specjalistycznych blogów oraz artykułów w serwisach poświęconych interesującej nas dziedzinie. Dyskusje na forach dla specjalistów są bardzo pożyteczne. Dzięki temu można dużo się nauczyć, zaznaczyć swoją obecność i nawiązać nowe znajomości. Kolejnym etapem jest pisanie i zamieszczanie ciekawych artykułów z dziedziny, z której zgromadziliśmy już wystarczającą wiedzę. Wiele serwisów umożliwia dodawanie swoim użytkownikom własnych tekstów. Jeśli strona jest często odwiedzana, jest to naprawdę dobry sposób na zaprezentowanie się jako specjalista. Bardzo dobrym pomysłem jest stworzenie własnego bloga lub strony internetowej. Dzięki pisaniu o swoich doświadczeniach i spostrzeżeniach zawodowych zaprezentujesz się jako osoba aktywna i pasjonat mający szeroką wiedzę. Założenie bloga jest prostszym i tańszym (a właściwie darmowym) rozwiązaniem. Stworzenie własnej strony wymaga większych umiejętności (lub czyjejś pomocy) i wiąże się z kosztem wykupienia domeny. Za to otrzymujemy profesjonalny adres, warto więc zastanowić się nad tym wydatkiem (o ile zamierzamy poświęcić naszej stronie trochę czasu na jej regularne update’y). Na koniec jedna z ważniejszych kwestii, czyli pozycjonowanie. Nie wystarczy tylko zamieścić ciekawych informacji na swój temat. Trzeba jeszcze dotrzeć z nimi do innych. Może być to trudne, jeśli wiele osób ma takie samo imię i nazwisko jak Ty. Wtedy trzeba pomyśleć o jego lepszym wypozycjonowaniu. Nawet najtrafniejsze komentarze i najlepsze artykuły nic Ci nie pomogą, jeśli wyświetlać się będą na 10 stronie w wyszukiwarce. Żeby lepiej się wypozycjonować, możesz zwrócić się do kogoś o pomoc, albo spróbować zrobić to samemu, po zapoznaniu się z kilkoma zasadami. Wyżej wymienione kroki to jedynie podstawa w kreowaniu własnego wirtualnego wizerunku. Oprócz tego jest jeszcze wiele innych możliwości, a nowe cały czas się pojawiają. Warto więc samemu zastanowić się, co i w jakim zawodzie chce się osiągnąć, a potem dostosować do swoich celów odpowiednie środki.